Miskraam

Helaas gaat niet elke zwangerschap goed. Als er in de prille ontwikkeling iets fout gaat kan de zwangerschap eindigen in een miskraam. We spreken van een miskraam bij het verlies van een zwangerschap jonger dan 16 weken. Dit komt voor bij ongeveer 10% van alle zwangerschappen. Naarmate je ouder wordt stijgt de kans op een miskraam.

Een miskraam kun je niet zelf veroorzaken door bijvoorbeeld zwaar tillen of geslachtsgemeenschap.

Vaginaal bloedverlies en/of buikpijn zijn meestal de eerste tekenen van een miskraam. Een zwangerschap waarbij bloedverlies of buikpijn optreedt zal niet altijd eindigen in een miskraam.

Ook kan het helaas voorkomen dat je lichaam nog geen signalen vertoont van een miskraam en dat er tijdens een echo blijkt dat er sprake is van een niet intacte zwangerschap. Dit noemen we een missed abortion. Je lichaam heeft dan nog niet opgepikt dat er iets niet in orde was met de zwangerschap.

Een miskraam verloopt bij iedere vrouw anders maar over het algemeen mag je ervan uitgaan dat het gepaard gaat met (soms) heftige buikpijn en bloedverlies. Met name op het moment dat je het vruchtzakje verliest heb je vaak flinke buikpijn en bloedverlies. Het is normaal dat dit bloedverlies meer is dan een normale menstruatie.

Wanneer de buikpijn en het bloedverlies minder worden na het verlies van het vruchtzakje is het zeer waarschijnlijk dat de miskraam achter te rug is. Je spreekt van een complete miskraam. Om dit zeker te weten maken we nog een echo om dit te controleren.

Het kan echter ook voorkomen dat er weefsel in de baarmoeder achterblijft, dan spreek je van een incomplete miskraam. Het kan om verschillende redenen noodzakelijk zijn om je te verwijzen naar een gynaecoloog, zoals bij een incomplete miskraam of het uitblijven van de miskraam. Het opwekken van de miskraam met medicatie (misoprostol) of een curettage kan aangewezen zijn. Misoprostol zijn vaginale tabletten die een miskraam op kunnen wekken op het moment dat het niet spontaan afkomt. Een curettage gebeurt op de operatiekamer onder lichte narcose. Ook wanneer er liever wordt afgewacht tot de miskraam spontaan afkomt, is het mogelijk een afspraak met de gynaecoloog in te plannen om de verschillende mogelijkheden door te spreken.

Is er sprake van een miskraam en heb je last van een van onderstaande punten, bel ons dan direct:

• Bij aanhouden van bloedverlies met veel stolsels of twijfel over de hoeveelheid
  • Bij constante hevige pijn
  • Bij koorts (boven de 38 graden Celsius)
  • Bij ongerustheid of vragen mag je natuurlijk altijd bellen

Het lichamelijk herstel na een spontane miskraam (of curettage) is meestal vlot.

Een miskraam komt meestal heel onverwacht en het verdriet kan dan ook groot zijn. De verwerking zal voor ieder anders verlopen, ook de duur ervan kan per persoon verschillen. Naast gevoelens van verdriet kunnen andere gevoelens bestaan zoals schuld, ongeloof, boosheid, een gevoel van leegte, falen van het eigen lichaam of jaloezie naar andere zwangere vrouwen toe. Voor hulp bij het verwerken van een miskraam, mag je altijd contact met ons opnemen.

Kijk hier voor meer informatie:

Een miskraam kan een flinke impact hebben op je leven. Merk je dat je meer begeleiding nodig hebt doordat je het bijvoorbeeld moeilijk vindt om je miskraam een plekje te geven of dat je emotioneel blijft? Dan kun je contact opnemen met Vera Heessen, zij begeleidt vrouwen die uit balans zijn na een miskraam of stilgeboorte. www.veraheessen.nl

Of kijk naar Gewoon VIOLA – Aandacht voor onzichtbaar verlies.