Hielprik / Gehoorscreening

Hielprik
In de eerste week na de geboorte wordt wat bloed afgenomen uit het hieltje van je pasgeboren kind. Deze bloedafname wordt tijdens een huisbezoek gedaan door een verpleegkundige van Jeugdgezondheidszorg (JGZ), dat verbonden is aan het consultatiebureau. In een laboratorium wordt dit bloed onderzocht op een aantal zeldzame ziektes. Tijdige opsporing en behandeling van deze ziektes voorkomt of beperkt ernstige schade aan de lichamelijke en verstandelijke ontwikkeling van je kind. De meeste ziektes zijn niet te genezen maar wel te behandelen met bijvoorbeeld medicijnen of een dieet. Dit onderzoek is in het belang van de gezondheid van het kind.
Deelname aan de hielprik is vrijwillig, daarom wordt voor de uitvoering van de hielprik jullie toestemming gevraagd. Aan de hielprik zitten geen kosten verbonden.
Als je binnen 4 weken na de hielprik GEEN bericht hebt ontvangen, is de uitslag goed. Dus geen nieuws, is goed nieuws!

Voor meer informatie over de hielprik en de ziekten waarop gescreend wordt kijk dan op de website van de RIVM of de folder ‘Screeningen bij pasgeborenen

Gehoorscreening
De hielprik wordt meestal gecombineerd uitgevoerd met een screening van het gehoor van jullie kind. Omdat een goed gehoor belangrijk is voor de ontwikkeling van de baby, is tijdige opsporing van eventuele afwijkingen aan het gehoor noodzakelijk, zodat een eventuele behandeling tijdig kan starten. Een goed gehoor is belangrijk voor de ontwikkeling van de taal en het goed leren praten

Tijdens de gehoortest krijgt je kind een klein, zacht dopje in het oor. Beide oren worden apart getest. De gehoortest doet geen pijn en duurt maar een paar minuten. Je krijgt direct een uitslag.
Ook deze screening is voor jullie kosteloos en deelname is niet verplicht.

Voor meer informatie over de gehoorscreening kijk dan op de website van de RIVM of de folder ‘Screeningen bij pasgeborenen